پانترکهای ارومیه به خیال اینکه میتوانند با گرفتن بودجه زیادتر از حکومت و زیر آب بردن روستاهای کردها و زدن سد بر رودخانهها هم آب کافی برای مناقق روستایی آذری نشین اطراف ارومیه و آبیاری باغهای آنان فراهم نموده راه فراهم کرده و هم روستاهای کردها زیر آب رفته و باعث آواره شدن آنان خواهند گردید کمر به قتل این دریاچه بستند. اکنون اگرچه به هردو خواسته یعنی تامین آب همزبانان خویش و زیر آب رفتن روستاهای کردها نایل آمده اند اما کابوس خشک شدن دریاچه و پراکنده شدن نمک تا چند کیلومتری دریاچه که دودش به چشم همه خواهد رفت آنان را از سرمستی ناپایدار به هوش آورده و در این بین تنها راه سرپوش گذاشتن بر کارهای نژاد پرستانه شان را داد و فریاد در تلوزیونهای بیبیسی و ...و محکوم کردن حکومت ایران به بی توجهی به وضع دریاچه ارومیه میبیینند.اگر چه دولت فعلی ایران بی لیاقتی خویش را نشان داده اما باید دانست که کلنگ این سدها و اولین قدم در راه نابودی این دریاچه قبل از احمدی نژاد زده شد.منظور دفاع از احمدی نژاد و و حکومت ایران نیست اما باید منصف بود و مقصر را شناخت.هیچ کس جز افراد دارای تفکر پانترک در این قضیه مقصر
نیست
.
http://www.youtube.com/watch?v=aj-AkuIPk0s&feature=related
۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه
۱۳۸۹ مهر ۳, شنبه
۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه
جای هیوا روژ،ماموستا و بوف عزیز این روزها واقعا خالی است
دشمن خونخوار که در ریختن خون ایرانیان از فارس و کرد و بلوچ و ...هیچ ابایی ندارد و برای تحکیم پایههای قدرت خویش هر روز در جایی از این مملکت فتنه و شری بّر پا میکند.به هنگام تظاهرات تهران که کم مانده بود بساط حکومت اسلام راه برچیند با تجاوز و قتل به مصاف مردم و صاحبان این سرزمین آمد.با اعدام ناجوانمردانه روزنامه نگار بلوچ و فعالین کرد چون شهید کمانگر و یارانش رأفت اسلامی راه به مردمان پاک گوشه و کنار این سرزمین نشان داد.اکنون هم بار دیگر در شهری کرد نشین به قتل عام زنان و بچههای کرد مبادرت میورزد تا هرچه بیشتر تخم کینه راه در میان مردمان این سرزمیین بارور کند.صد البته پان تورکهای گرامی هم در این راستا چون بلندگوهای رژیم عمل میکنند.ما کردها روز به روز در جامعه بالاترین در اقلیت قرار میگیریم و اگر لطف و رروشنفکری سایر هموطنان نبود چه شاید جمهوری اسلامی و پانترکها از ما گرگی حریص و خون ریز میساختند.با تشکر از همه این روشنفکران کرد و غیر کرد باز هم میگویم جای عزیزان ی چون هیوا روژ،... بسی خالی است
۱۳۸۹ تیر ۲۹, سهشنبه
لزوم تمایز خواستههای اکراد با پانترکهای بالاترین
سیری در لینکهای یک کاربر فعال کرد در بالاترین که همواره در دفاع از هموطنان این مرز و بوم تلاش مینماید و الحق تا به حال در کار خویش موفق بوده و تحسین همه هموطنان ایرانی در بالاترین را برانگیخته و میتوان گفت که در نزدیکی سایر هموطنان ایرانی با هموطنان بلوچ و کرد نقش خوبی ایفا نموده است مرا بر آن داشت تا چند سطری به جهت هشدار و نگرانی بنگارم. با تاثر زیاد این اواخر هر وقت لینکی از ایشان در حمایت از حق خواندن و نوشتن به زبان محلی به همراه زبان رسمی کشور در مدارس ,در بالاترین قرار میگیرد پانترکها در زیر لینکهای ایشان بر ضد ایرانی و اریایی و فارس و زبان فارسی به تبلیغات میپردازند.همچنان که همه میدانند و در اساسنامه همه احزاب
کرد ایران آمده است ما خواهان ایرانی دموکرات و فدرال هستیم بر سرّ همین ایده هم در قرن اخیر با دول حاکم بر ایران نه با ایرانیان یا فارسها و دیگران، به جنگ پرداخته ایم و قربانی هم داده ایم.همواره هم حاضر به مذاکره با دولت مرکزی جهت احقاق حقوق خویش بوده ایم.این مذاکرات که به شهادت رهبرانمان چون قاضی محمد و دکتر قاسمو انجامید گواهی است بر تجزیه طلب نبودن اکراد، چرا که تجزیه طلب خواهان جدایی قسمتی از یک کشور است نه خود و نه دشمنش را نیازمند به مذاکره میبیند.میتوان گفت که بعد از شهادت فرزاد کمانگر و رفقایش جوی مثبت از طرف همه ایرانیان در حمایت از خواستههای کردها به وجود آمد که این مهّم پانترکها را خوش نیامد.در سراسر اروپا همه ایرانیان و با هر زبانی به یاری کردها آمده و رژیم راا در شهید کردن جوانان کرد محکوم کردند.این هم دلی ایرانیان به مذاق تجزیه تلبان تلخ میآید هنگامی که هیچ یک از لینکهایشان در حمایت از ترکیه و علی آف داغ نمیگردد به تلاش افتاده و میخواهند در زیر لینکهایی که به مسائل کردها و بلوچها میپردازد سم پاشی نمایند.کردها و بلوچهای عزیز باید مواظب این افراد باشند .احزاب کردی و بلوچ خواهان حقوق خویش در ایرانی آزاد و دموکرات هستند و به هیچ وجه تجزیه طلب نیستند و شما هم که این مسولیت را پذیرفته و در حمایت از این خواستهها زحمت میکشید مواظب باشید که این پانترک ها خواهان غبار اندود کردن خواسته های
شما میباشند.لازم است از امروز جدایی و یکی نبودن راه مان راا با آنان اعلام نموده تا بیش از این زحمات این چند ماهه به هدر نرود.
کرد ایران آمده است ما خواهان ایرانی دموکرات و فدرال هستیم بر سرّ همین ایده هم در قرن اخیر با دول حاکم بر ایران نه با ایرانیان یا فارسها و دیگران، به جنگ پرداخته ایم و قربانی هم داده ایم.همواره هم حاضر به مذاکره با دولت مرکزی جهت احقاق حقوق خویش بوده ایم.این مذاکرات که به شهادت رهبرانمان چون قاضی محمد و دکتر قاسمو انجامید گواهی است بر تجزیه طلب نبودن اکراد، چرا که تجزیه طلب خواهان جدایی قسمتی از یک کشور است نه خود و نه دشمنش را نیازمند به مذاکره میبیند.میتوان گفت که بعد از شهادت فرزاد کمانگر و رفقایش جوی مثبت از طرف همه ایرانیان در حمایت از خواستههای کردها به وجود آمد که این مهّم پانترکها را خوش نیامد.در سراسر اروپا همه ایرانیان و با هر زبانی به یاری کردها آمده و رژیم راا در شهید کردن جوانان کرد محکوم کردند.این هم دلی ایرانیان به مذاق تجزیه تلبان تلخ میآید هنگامی که هیچ یک از لینکهایشان در حمایت از ترکیه و علی آف داغ نمیگردد به تلاش افتاده و میخواهند در زیر لینکهایی که به مسائل کردها و بلوچها میپردازد سم پاشی نمایند.کردها و بلوچهای عزیز باید مواظب این افراد باشند .احزاب کردی و بلوچ خواهان حقوق خویش در ایرانی آزاد و دموکرات هستند و به هیچ وجه تجزیه طلب نیستند و شما هم که این مسولیت را پذیرفته و در حمایت از این خواستهها زحمت میکشید مواظب باشید که این پانترک ها خواهان غبار اندود کردن خواسته های
شما میباشند.لازم است از امروز جدایی و یکی نبودن راه مان راا با آنان اعلام نموده تا بیش از این زحمات این چند ماهه به هدر نرود.
۱۳۸۹ خرداد ۹, یکشنبه
مردن خر یکی از انبیا ء
در بابت این حیوان صبور و بار کش مخلوق الهی میپردازم تا موضوع را از ناحیه دیګری با شما در میان ګذاشته باشم:
خـــــــر :
خــر ( حمر ) حیوانی معروف ومشهور ی است که مطابق به تحقیقات علماء از اوایل خلقت انسان در روی زمین وجو داشته وهمیشه بدون هیچګونه شکایت همیشه در خدمت انسان بوده وهیچ وخت در مقابل انسان خم به ابرو نیاورده است. اګرچه انسانها دروقت قهر وغضب خود ویا جانب مقابل را به نام آن نیز مسمی نموده اند .
مردن خر یکی از انبیا ء:
۱- خداوندد پاک در مورد مردن ودوباره زنده شدن خر یکی از انبیا ء در سوره بقره آیه (۲۵۹) میفرماید :
« أو كالّذى مرّ على قرية ... قال أنّى يحى هـذه اللّه بعد موتها ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما ....»
هدایت و دستور خداوند به پیغمبر آن زمان چنین بود .... وبنګر به خر خویش ( که چګونه از هم متلاشی شده است- ماچنین کردیم) تا تو را نشانه (ګویایی از روز قیامت ) برای مردمان قرار دهیم .
( اکنون ) به استخوانها ببین که چګونه آنها را بر می داریم وبه هم پیوند می دهیم وسپس بر آنها ګوشت می پوشانیم.)
« أو كالّذى مرّ على قرية ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما ....) بقره آیه : 259) مشاهده چگونگى احياى دوباره خر ، سبب درك كيفيّت احياى مردگان و معاد از سوى آن پیغمبر شد).
أو كالّذى مرّ على قرية ... قال أنّى يحى هـذه اللّه بعد موتها فأماته اللّه مائة عام ثمّ بعثه ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما فلمّا تبيّن له و قال أعلم أنّ اللّه على كلّ شىء قدير. ( سوره بقرة : آیه 259 )
خر وحشی: ترس و فرار خر وحشى از شيرها:
« كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة. » ( سوره : مدثر آیات 50و51 )
ترس وخوف خر: در مورد ترس خر از شیر د ر ( سوره مدثر آیات : ۵۰ و ۵۱ ) چنین میفرماید :
« كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة. » ( انګار آنان ګور خران رمنده ای هستند ، ګور خران که از شیر فرار نموده باشند. ) .
تشبيه نمودن به خر: در سوره جمعه آیه : ( ۵ ) علمای بی عمل یهود به خران مشابه یافته است که کتاب آسمانی بدست دارند ، ولی از عمل به این کتب ابا ء میروزند .
« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا .... »
«شبيه عالمان تكذيبكننده آيات الهى، به خر های حامل كتاب» : ( کسانی که تورات برایشان نازل ګردیده است ، واین تاب آسملنی را در دست دارند ، ولی بدان عمل نمی نمایند وحق آن را ادا نمی نمایند ، اینها به خران می مانند که کتابها رابر می دارد ( ولی از محتوی آنها خبر ندارند ) مردمانی که آیات خدا را تکذیب می دارند .
همچنان قرآن عظیم الشان عمل علمای بی عمل یهود را در ( سوره جمعه آیه : ۵ ) :« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا بئس مثل القوم الذين كذّبوا بايت الله ....»
« . تشبيه عالم بىعمل به خر ، در سود نبردن از علم خويش علمی که از آن فایده نمی برند وبه آن عمل نمی کنند :
« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا بئس مثل القوم الذين كذّبوا بءايت الله .... ( سوره جمعه 5 )
-همچنان قرآن عظیم الشان اعمال تشبيه مجرمان در فرار از پندهاى الهى و هدایات قرانی را خران وحشى در گريز از شيران تشبیه نموده میفرماید :
« فى جنّت يتساءلون * عن المجرمين * فما لهم عن التّذكرة معرضين * كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة » سوره مدثر آیات 40و41و49-51 »
خلقت خر: خداوند ( ج ) خلقت خر را برای استفاده وسورای انسان تشریح نموده میفرماید : « و الانعم خلقها لكم ... * والخيل والبغال والحمير لتركبوها .... » ( سوره نحل آیات : 5و8 »
آوازخـــر: صدا وآوز خر بحیث بدترین صدا معرفی ګردیده میفرماید « .. إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير » ( سوره :لقمان آیه 19 ).
تشبيه نمودن صدای بلند وجیغ به آواز خـر: خداوند پاک در( سوره لقمان آیه : 19 ) میفر ماید :
... « واغضض من صوتك إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير » « در سخن ګفتنت از صدای خود بکاه ( جیغ نزن ) چرا که بدترین صدا ، صدای خران است .
-همچنان زدن عطسه بلند و هیبتناک انسان به صداى خر:
« ...واغضض من صوتك إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير. » (سوره لقمان آیه : 19 )
- تشبيه ناله و فرياد انسانهاى جهنّمى به صداى خر :
« فأما الذين شقوا ففى النار لهم فيها زفير و شهيق. » ( سوره هود آیه : 106 )
فواید خر:
۱- زينت زیبای
خر ، مايه زينت و جمال در زندگى انسانها:
« والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة .... » « خداوند با عظمت ما اسبها ، شتر ها وخر ها را ( آفریده است ) تا بر آنها سوار شوید وزینتی باشند ( که به دلهایتان شادی بخشد ، وخداوند ) چیز های را ( برای حمل ونقل وطی مسافات ) می افریند که ( شما هم این چیزی ار انها ) را نمی دانید . » ( سوره نحل آیه : 8 »
۲- حمل و سوارى:
خر ، حیوانی مناسب برای سواری معرفی شده است :
« والخيل والبغال والحمير لتركبوها ....» ( نحل : آیه : 8 )
گوشت خر:- متداول نبودن خوردن گوشت خر :
« و الأنعم خلقها لكم فيها دفء و منفع و منها تأكلون * والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة ....» ( سوره نحل : آیه : ۵و۸ ) « وچهار پان ( مانند ګاو ، شتر ګوسفند ، وبز ) را آفریده است که در آنها برای شما وسیله ګرما ( در برابر سرما ء از قبیل ساختن لباس ها از پشم آنها ) وفاید های دیګری ( شیر ،سواری وغیره ) موجود است واز ( ګوشت ) آنها میخورید ( ودر حفظ زندګی خود می کوشید ).
نعمت خر:خر ، از نعمتهاى الهى براى انسان معرفی ګردیده است : « والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة و يخلق ما لا تعلمون * و إن تعدّوا نعمة اللّه لاتحصوهآ .... » ( سوره نحل 8و18 ) « ( خداوند جز اینها دادای نعمت های فروان دیګری است ) واګر بخواهید نعمت های خدا را بر شمارید ، نمی توانید آنها را سر شماری کنید . بی ګمان خداوند دادای مغفرت ومرحمت فروان است . »
احـــمــــد « فرهاد مصلح »
خـــــــر :
خــر ( حمر ) حیوانی معروف ومشهور ی است که مطابق به تحقیقات علماء از اوایل خلقت انسان در روی زمین وجو داشته وهمیشه بدون هیچګونه شکایت همیشه در خدمت انسان بوده وهیچ وخت در مقابل انسان خم به ابرو نیاورده است. اګرچه انسانها دروقت قهر وغضب خود ویا جانب مقابل را به نام آن نیز مسمی نموده اند .
مردن خر یکی از انبیا ء:
۱- خداوندد پاک در مورد مردن ودوباره زنده شدن خر یکی از انبیا ء در سوره بقره آیه (۲۵۹) میفرماید :
« أو كالّذى مرّ على قرية ... قال أنّى يحى هـذه اللّه بعد موتها ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما ....»
هدایت و دستور خداوند به پیغمبر آن زمان چنین بود .... وبنګر به خر خویش ( که چګونه از هم متلاشی شده است- ماچنین کردیم) تا تو را نشانه (ګویایی از روز قیامت ) برای مردمان قرار دهیم .
( اکنون ) به استخوانها ببین که چګونه آنها را بر می داریم وبه هم پیوند می دهیم وسپس بر آنها ګوشت می پوشانیم.)
« أو كالّذى مرّ على قرية ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما ....) بقره آیه : 259) مشاهده چگونگى احياى دوباره خر ، سبب درك كيفيّت احياى مردگان و معاد از سوى آن پیغمبر شد).
أو كالّذى مرّ على قرية ... قال أنّى يحى هـذه اللّه بعد موتها فأماته اللّه مائة عام ثمّ بعثه ... وانظر إلى حمارك ... وانظر إلى العظام كيف ننشزها ثمّ نكسوها لحما فلمّا تبيّن له و قال أعلم أنّ اللّه على كلّ شىء قدير. ( سوره بقرة : آیه 259 )
خر وحشی: ترس و فرار خر وحشى از شيرها:
« كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة. » ( سوره : مدثر آیات 50و51 )
ترس وخوف خر: در مورد ترس خر از شیر د ر ( سوره مدثر آیات : ۵۰ و ۵۱ ) چنین میفرماید :
« كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة. » ( انګار آنان ګور خران رمنده ای هستند ، ګور خران که از شیر فرار نموده باشند. ) .
تشبيه نمودن به خر: در سوره جمعه آیه : ( ۵ ) علمای بی عمل یهود به خران مشابه یافته است که کتاب آسمانی بدست دارند ، ولی از عمل به این کتب ابا ء میروزند .
« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا .... »
«شبيه عالمان تكذيبكننده آيات الهى، به خر های حامل كتاب» : ( کسانی که تورات برایشان نازل ګردیده است ، واین تاب آسملنی را در دست دارند ، ولی بدان عمل نمی نمایند وحق آن را ادا نمی نمایند ، اینها به خران می مانند که کتابها رابر می دارد ( ولی از محتوی آنها خبر ندارند ) مردمانی که آیات خدا را تکذیب می دارند .
همچنان قرآن عظیم الشان عمل علمای بی عمل یهود را در ( سوره جمعه آیه : ۵ ) :« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا بئس مثل القوم الذين كذّبوا بايت الله ....»
« . تشبيه عالم بىعمل به خر ، در سود نبردن از علم خويش علمی که از آن فایده نمی برند وبه آن عمل نمی کنند :
« مثل الذين حمّلوا التوريه ثمّ لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا بئس مثل القوم الذين كذّبوا بءايت الله .... ( سوره جمعه 5 )
-همچنان قرآن عظیم الشان اعمال تشبيه مجرمان در فرار از پندهاى الهى و هدایات قرانی را خران وحشى در گريز از شيران تشبیه نموده میفرماید :
« فى جنّت يتساءلون * عن المجرمين * فما لهم عن التّذكرة معرضين * كأنهم حمر مستنفرة * فرّت من قسورة » سوره مدثر آیات 40و41و49-51 »
خلقت خر: خداوند ( ج ) خلقت خر را برای استفاده وسورای انسان تشریح نموده میفرماید : « و الانعم خلقها لكم ... * والخيل والبغال والحمير لتركبوها .... » ( سوره نحل آیات : 5و8 »
آوازخـــر: صدا وآوز خر بحیث بدترین صدا معرفی ګردیده میفرماید « .. إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير » ( سوره :لقمان آیه 19 ).
تشبيه نمودن صدای بلند وجیغ به آواز خـر: خداوند پاک در( سوره لقمان آیه : 19 ) میفر ماید :
... « واغضض من صوتك إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير » « در سخن ګفتنت از صدای خود بکاه ( جیغ نزن ) چرا که بدترین صدا ، صدای خران است .
-همچنان زدن عطسه بلند و هیبتناک انسان به صداى خر:
« ...واغضض من صوتك إنّ أنكر الأصوت لصوت الحمير. » (سوره لقمان آیه : 19 )
- تشبيه ناله و فرياد انسانهاى جهنّمى به صداى خر :
« فأما الذين شقوا ففى النار لهم فيها زفير و شهيق. » ( سوره هود آیه : 106 )
فواید خر:
۱- زينت زیبای
خر ، مايه زينت و جمال در زندگى انسانها:
« والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة .... » « خداوند با عظمت ما اسبها ، شتر ها وخر ها را ( آفریده است ) تا بر آنها سوار شوید وزینتی باشند ( که به دلهایتان شادی بخشد ، وخداوند ) چیز های را ( برای حمل ونقل وطی مسافات ) می افریند که ( شما هم این چیزی ار انها ) را نمی دانید . » ( سوره نحل آیه : 8 »
۲- حمل و سوارى:
خر ، حیوانی مناسب برای سواری معرفی شده است :
« والخيل والبغال والحمير لتركبوها ....» ( نحل : آیه : 8 )
گوشت خر:- متداول نبودن خوردن گوشت خر :
« و الأنعم خلقها لكم فيها دفء و منفع و منها تأكلون * والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة ....» ( سوره نحل : آیه : ۵و۸ ) « وچهار پان ( مانند ګاو ، شتر ګوسفند ، وبز ) را آفریده است که در آنها برای شما وسیله ګرما ( در برابر سرما ء از قبیل ساختن لباس ها از پشم آنها ) وفاید های دیګری ( شیر ،سواری وغیره ) موجود است واز ( ګوشت ) آنها میخورید ( ودر حفظ زندګی خود می کوشید ).
نعمت خر:خر ، از نعمتهاى الهى براى انسان معرفی ګردیده است : « والخيل والبغال والحمير لتركبوها وزينة و يخلق ما لا تعلمون * و إن تعدّوا نعمة اللّه لاتحصوهآ .... » ( سوره نحل 8و18 ) « ( خداوند جز اینها دادای نعمت های فروان دیګری است ) واګر بخواهید نعمت های خدا را بر شمارید ، نمی توانید آنها را سر شماری کنید . بی ګمان خداوند دادای مغفرت ومرحمت فروان است . »
احـــمــــد « فرهاد مصلح »
۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه
بینش بالای ایرانیان در حمایت از هموطنان کرد
.
در بین همه روشنفکران ترکیه تنها یک نفر به نام اسماعیل بشیکچی پیدا شد که از ظلم سیستماتیک ترکیه برعلیه کردها، کشتار و قتل عام، انکار هویت و سعی در نابودی فرهنگ و زبان کردی در ترکیه نه تنها حمایت نکرد (که این خود بزرگترین جرم در ترکیه میباشد) حتی پارا فراتر گذاشت و در حمایت از حقوق انسانی کردها به نوشتن چندین کتاب با ارزش چون ۳۳ گلوله ، ... پرداخت.وی به این خاطر بیشتر از نصف عمر خویش را در زندانهای ترکیه سپری کرده است. با یادوری این اتفاق نادر در ترکیه به حال و هوای این روز ایران و سیر پیشرفت سیاسی ایرانیان میرسیم.به هر سایتی که سر میزنی, با هر ایرانی که سخن میگویی و با هر روشنفکر ایرانی که مواجه میشوی سخن از همدلی و احساس مسولیت در برابر سرنوشت کرد هموطن خویش است.جزٔ این هم انتظاری نمیرفت و نمیرود. چه بسا دیر به این همفکری رسیده اند اما خوب رسیده اند.ملتی که بیش از یک قرن پیش برای مشروطیت به پاخواسته بود نباید به این سادگی نظاره گر قتل عام سنندج در اوائل انقلاب میبود، نباید اجازه میداد تازه به قدرت رسیدهها ایرانی را به خودی و غیر خودی، سنی و شیعه و دهها رنگ مختلف تقسیم کنند.درست است که هر گلی رنگ و بوی خویش را دارد و کرد، بلوچ، فارس، آذری، گیلک و ترکمن و ...هر یک دارای فرهنگ و زبان جدا و غنی هستند اما بودن همه اینها در کنار هم گلستانی میافریند که نامش ایران است.این حکایت باقی است و ادامه دارد.با سپاس از همدلی همه ایرانیان و درود به روان پاک شهیدان کرد در یکشنبه سیاه.
در بین همه روشنفکران ترکیه تنها یک نفر به نام اسماعیل بشیکچی پیدا شد که از ظلم سیستماتیک ترکیه برعلیه کردها، کشتار و قتل عام، انکار هویت و سعی در نابودی فرهنگ و زبان کردی در ترکیه نه تنها حمایت نکرد (که این خود بزرگترین جرم در ترکیه میباشد) حتی پارا فراتر گذاشت و در حمایت از حقوق انسانی کردها به نوشتن چندین کتاب با ارزش چون ۳۳ گلوله ، ... پرداخت.وی به این خاطر بیشتر از نصف عمر خویش را در زندانهای ترکیه سپری کرده است. با یادوری این اتفاق نادر در ترکیه به حال و هوای این روز ایران و سیر پیشرفت سیاسی ایرانیان میرسیم.به هر سایتی که سر میزنی, با هر ایرانی که سخن میگویی و با هر روشنفکر ایرانی که مواجه میشوی سخن از همدلی و احساس مسولیت در برابر سرنوشت کرد هموطن خویش است.جزٔ این هم انتظاری نمیرفت و نمیرود. چه بسا دیر به این همفکری رسیده اند اما خوب رسیده اند.ملتی که بیش از یک قرن پیش برای مشروطیت به پاخواسته بود نباید به این سادگی نظاره گر قتل عام سنندج در اوائل انقلاب میبود، نباید اجازه میداد تازه به قدرت رسیدهها ایرانی را به خودی و غیر خودی، سنی و شیعه و دهها رنگ مختلف تقسیم کنند.درست است که هر گلی رنگ و بوی خویش را دارد و کرد، بلوچ، فارس، آذری، گیلک و ترکمن و ...هر یک دارای فرهنگ و زبان جدا و غنی هستند اما بودن همه اینها در کنار هم گلستانی میافریند که نامش ایران است.این حکایت باقی است و ادامه دارد.با سپاس از همدلی همه ایرانیان و درود به روان پاک شهیدان کرد در یکشنبه سیاه.
۱۳۸۸ آبان ۲۷, چهارشنبه
۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه
۱۳۸۷ بهمن ۲۴, پنجشنبه
Adjektiv og adverb
Adjektiv og adverb likner svært ofte på hverandre (fordi de begge beskriver andre ord), og derfor er det lett å gjøre feil i bruken av dem.
Adjektivet
Adjektivet står til et substantiv og forteller eller sier noe mer om dette. (Et substantiv er et ord du kan sette en, ei eller et foran på norsk, og a eller an foran på engelsk.) I eksemplene under er adjektivet skrevet med fete typer og substantivet står i kursiv.
A beautiful lady
A lucky woman
An honest man
A careful driver
Adverbet
Adverbet er som adjektivet tilleggsinformasjon. Adverbet dannes nesten alltid ved å legge -ly til adjektivet. Adverbet kan stå til og beskrive:
Verb:He drives carefully.
Adjektiv: She is an extremely beautiful lady.
Adverb: He is an exceptionally careful driver.
Setninger: Luckily , it did not rain when we went riding this morning.
(I eksemplene over er adverbet skrevet i fete typer, og det sier noe om ordet eller setningen som står i kursiv.)
Adjektivet
Adjektivet står til et substantiv og forteller eller sier noe mer om dette. (Et substantiv er et ord du kan sette en, ei eller et foran på norsk, og a eller an foran på engelsk.) I eksemplene under er adjektivet skrevet med fete typer og substantivet står i kursiv.
A beautiful lady
A lucky woman
An honest man
A careful driver
Adverbet
Adverbet er som adjektivet tilleggsinformasjon. Adverbet dannes nesten alltid ved å legge -ly til adjektivet. Adverbet kan stå til og beskrive:
Verb:He drives carefully.
Adjektiv: She is an extremely beautiful lady.
Adverb: He is an exceptionally careful driver.
Setninger: Luckily , it did not rain when we went riding this morning.
(I eksemplene over er adverbet skrevet i fete typer, og det sier noe om ordet eller setningen som står i kursiv.)
Enkel eller sammensatt presens
Det er viktig å skille mellom enkel presens og sammensatt presens fordi vi forteller to forskjellige ting når vi bruker dem
) Enkel presens:
Enkel presens utrykker at noe er vane, permanent og skjer regelmessig. Ord som always, never, seldom, love, hate osv. forteller at det må velges enkel presens. (I eksemplene under er enkel presens skrevet i fete typer og "kodeordet" står i kursiv.)
He always has an egg for breakfast and he never ever drinks tea.
My mother normally shops at Selfridges.
My sister writes all the time, she'd love to make a living as a writer.
) Sammensatt presens:
Sammensatt presens uttrykker at noe skjer nå og at det ikke er snakk om vane. Ord som for eksempel now forteller at sammensatt presens skal brukes. (I eksemplene er sammensatt presens skrevet i fete typer og "kodeordet" står i kursiv.)
What are you doing tonight? I am writing an application that I must finish off tonight.
My sister was reading a book when the phone rang.
What's that noise? Oh it's only my mother, she is singing.
What is he doing now? He is just practising his new electric guitar.
) Enkel presens:
Enkel presens utrykker at noe er vane, permanent og skjer regelmessig. Ord som always, never, seldom, love, hate osv. forteller at det må velges enkel presens. (I eksemplene under er enkel presens skrevet i fete typer og "kodeordet" står i kursiv.)
He always has an egg for breakfast and he never ever drinks tea.
My mother normally shops at Selfridges.
My sister writes all the time, she'd love to make a living as a writer.
) Sammensatt presens:
Sammensatt presens uttrykker at noe skjer nå og at det ikke er snakk om vane. Ord som for eksempel now forteller at sammensatt presens skal brukes. (I eksemplene er sammensatt presens skrevet i fete typer og "kodeordet" står i kursiv.)
What are you doing tonight? I am writing an application that I must finish off tonight.
My sister was reading a book when the phone rang.
What's that noise? Oh it's only my mother, she is singing.
What is he doing now? He is just practising his new electric guitar.
it is eller there is/there are
Når det norske det er/er det skal oversettes til engelsk, må vi passe godt på. Her er det tre alternativer
it is
there is
there are
It is brukes om

Merk: I alle setningene hvor it is er foreløpig subjekt kan det i en omskrevet kontrollsetning, slik eksemplene viser, utelates .
There is (entall) og there are (flertall) brukes når det er kan erstattes med det finnes.
Entall
There is a demonstration outside the Parliament.
There is only one pupil present today.
Flertall
There are so many tourists in London in July.
There are a lot of new books that look interesting.
Husk: Hvis disse setningene gjøres om til spørsmål, endres bare ordstillingen. Regelen gjelder fremdeles.
Entall
Is there a demonstration outside the Parliament
Is there only one pupil present today?
Flertall
Are there so many tourists in London in July
Are there a lot of new books that look interesting
it is
there is
there are
It is brukes om

Merk: I alle setningene hvor it is er foreløpig subjekt kan det i en omskrevet kontrollsetning, slik eksemplene viser, utelates .
There is (entall) og there are (flertall) brukes når det er kan erstattes med det finnes.
Entall
There is a demonstration outside the Parliament.
There is only one pupil present today.
Flertall
There are so many tourists in London in July.
There are a lot of new books that look interesting.
Husk: Hvis disse setningene gjøres om til spørsmål, endres bare ordstillingen. Regelen gjelder fremdeles.
Entall
Is there a demonstration outside the Parliament
Is there only one pupil present today?
Flertall
Are there so many tourists in London in July
Are there a lot of new books that look interesting
stor bokstav
universet 1
Nattehimmelen:Om dagen er det bare en stjerne som er synlig på himmelen.det er vår nærmeste stjerne,stjernen som påvirker livene våre mest, og som vi har et eget navn for: Solen.
På natthimmelen kan vi se noen få objekter som ikke er stjernermånen og planetene, som venus, Mars, JUpiter elle saturn. Fordi solen opplyser dem, ser det ut som om de skinner om natten.
Månen og planetene skinner ikke av seg selv. Det ser ut som om de skinner om natten fordi solen lyser på dem.
Alle de andre skinnende partiklene på natthimmelen er stjerner, som vår sol. Noen er større en solen, og noen er mindre, men stjerner er de, alle sammen. På en klar natt uten forstyrrende lys fra byen kan vi se hundrevis av dem med bare øyet.
På natthimmelen kan vi se noen få objekter som ikke er stjernermånen og planetene, som venus, Mars, JUpiter elle saturn. Fordi solen opplyser dem, ser det ut som om de skinner om natten.
Månen og planetene skinner ikke av seg selv. Det ser ut som om de skinner om natten fordi solen lyser på dem.
Alle de andre skinnende partiklene på natthimmelen er stjerner, som vår sol. Noen er større en solen, og noen er mindre, men stjerner er de, alle sammen. På en klar natt uten forstyrrende lys fra byen kan vi se hundrevis av dem med bare øyet.
VISE OM BYEN HIROSHIMA
Det var en vakker morgen
Udi Hiroshima by.
En sommermorgen nittenfemogførti.
Og solen ja den lyste
Fra en himmel uten sky,
En sommermorgen nittenfemogførti.
Småpikene de lekte
Udi have og blant trær
Og gjorde allting slik de store gjorde.
De pyntet sine dukker
Og de vasket dukkeklær
Og kvinnene skar brød på kjøkkenbordet.
Og mange småbarn var det
Som stadig lå iseng
For dette var en tidlig morgentime
Mens solen strålte deilig
Og mens duggen lå på eng
Og blomster nettopp åpnet sine kroner.
Det var en vakker morgen
Udi Hiroshima by
En sommermorgen nittenfemogførti.
Og solen ja den lyste
Fra en himmel uten sky,
En sommermorgen nittenfemogførti.
Jens Bjørneboe
Udi Hiroshima by.
En sommermorgen nittenfemogførti.
Og solen ja den lyste
Fra en himmel uten sky,
En sommermorgen nittenfemogførti.
Småpikene de lekte
Udi have og blant trær
Og gjorde allting slik de store gjorde.
De pyntet sine dukker
Og de vasket dukkeklær
Og kvinnene skar brød på kjøkkenbordet.
Og mange småbarn var det
Som stadig lå iseng
For dette var en tidlig morgentime
Mens solen strålte deilig
Og mens duggen lå på eng
Og blomster nettopp åpnet sine kroner.
Det var en vakker morgen
Udi Hiroshima by
En sommermorgen nittenfemogførti.
Og solen ja den lyste
Fra en himmel uten sky,
En sommermorgen nittenfemogførti.
Jens Bjørneboe
اشتراک در:
پستها (Atom)